
Asbestinventaris en beheersprogramma
Als werkgever bent u verplicht om uw werknemers te beschermen tegen de risico's van asbest. Een asbestinventaris opmaken is hierbij van groot belang.
Een asbestinventaris is een cruciaal document voor het identificeren en het in kaart brengen van asbesthoudende materialen in een gebouw. Deze gedetailleerde lijst vormt de basis voor risico-evaluaties en beheersplannen. Het doel is duidelijk: de bescherming van werknemers en de garantie van een veilige omgang met asbest, wat wordt bereikt door het minimaliseren van blootstelling en het waarborgen van de gezondheid en veiligheid op de werkplek.
Asbestinventaris opmaken
Een asbestinventaris is een gedetailleerde beschrijving van alle asbesthoudende materialen in een gebouw of werkzone en wordt altijd opgesteld na een grondige inspectie op locatie. Op basis van deze inventaris wordt een risico-evaluatie uitgevoerd en wordt een beheerprogramma of werkplan opgemaakt. Momenteel is het opmaken van een asbestinventaris verplicht voor werkgevers, dit voor de gebouwen waar werknemers tewerkgesteld worden.
Voor een nauwkeurig en betrouwbaar resultaat is het sterk aangeraden om beroep te doen op een deskundige, zoals de experts van Asbesim, om een asbestinventaris op te stellen.
Het opstellen van een inventaris van asbesthoudende materialen in een bedrijf is van het groot belang, met name voor de bescherming van werknemers.


Beheerprogramma
Op basis van een asbestinventaris wordt een risicoanalyse uitgevoerd, waarbij wordt ingeschat hoe vaak en hoe lang uw werknemers aan asbest worden blootgesteld en welke specifieke toepassingen van asbest aanwezig zijn. Deze risicoanalyse vormt de basis voor een beheerplan, dat een lijst opstelt van de maatregelen die u als werkgever moet treffen om asbest op een veilige manier te beheren en te verwijderen.
Wat betreft de inhoud van een beheerplan, moet dit altijd de volgende elementen omvatten:
- Beoordeling toestand van de aanwezige asbestmaterialen
- Preventiemaatregelen
- Verwijderingsmaatregelen
Het opstellen en bijwerken van dit beheerplan is van vitaal belang om ervoor te zorgen dat asbest op een veilige en conforme manier wordt behandeld in de werkomgeving. Het helpt werkgevers en werknemers om potentiële blootstelling aan asbest te minimaliseren en de gezondheid en veiligheid op de werkplek te waarborgen.
Asbestinventaris en beheersprogramma aanvragen?
Ontvang een gepersonaliseerde offerte
Via mail of gsm kan u een vrijblijvende gepersonaliseerde offerte in uw mailbox ontvangen. Dit kan op elk moment van de dag, 7 dagen op 7.

Veelgestelde vragen
De termijn tussen aanvraag en inspectiebezoek bedraagt maximum 2 weken. Er is steeds de mogelijkheid om een spoedprocedure te starten indien nodig.
De asbestinventaris wordt verstuurd 1 tot 2 weken na het inspectiebezoek ter plaatse.
De duur van het inventarisatiebezoek hangt af van verschillende factoren. Belangrijke factoren hierbij zijn de nuttige oppervlakte van het gebouw en het aantal asbesthoudende materialen.
Een asbestinventaris verkrijgen via Asbesim is niet ingewikkeld. Ten eerste neemt u contact met ons op (dit kan telefonisch of via mail). Hierna plannen we een inspectiebezoek in. De rest doen wij.
De prijs van de asbestinventaris hangt volledig af van de totale nuttige oppervlakte van het pand. Vraag hier uw offerte aan en ontvang deze binnen de 2 minuten, zelfs in het weekend.
Vanaf 23 november 2022 is een asbestcertificaat verplicht voor de verkoop en schenking van alle panden waarvan de bouw dateert van voor 2001, de oppervlakte van het gebouw 20 m² of meer is en u het gebouw(deel) verkoopt of schenkt (erfenissen vallen hier niet onder).
Lorem ipsum dolor ist amte, consectetuer adipiscing eilt. Aenean commodo ligula egget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quak felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quid, sem.
